Om du har ett företag är det viktigt att kunna ta emot post, i form av fakturor, avtal och information. Då måste du även kunna lita på post- och kurirfirmor.
För att ha en postlåda med yttersta säkerhet och bra design är rådet att investera i en postbox, köp fastighetsboxar hos Skyltab bland annat. De är förberedda för framtidens digitala låssystem och av högsta säkerhetsklass.
När posten inte funkar
Men när man väntar på ett brev, ett viktigt sådant, är det ju roligt om det faktiskt anländer också. Postnord är inte alltid snabba på att leverera post och paket, med överbelastning som en orsak. Nu väljer dessutom en del Ica-handlare att säga upp samarbetet med Postnord, och slutar som ombud. I en artikel i Göteborgs-Posten går det till exempel att läsa om en handlare som vittnar om svårigheten med att få verksamheten som Postnord-ombud att gå ihop, med snäva ekonomiska ramar, ökat flöde av paket med varor som köpts online och personalresurser. Det finns med andra ord inte täckning för tid och kostnader.
Även i SVT går det att läsa om hur rekordmånga anmäler Postnord, eftersom det är paket som skickas fel, försenas eller helt enkelt inte kommer fram alls. Och kritiken som inte har låtit vänta på sig är massiv. Konsumentverket är de som tar emot anmälningarna och under 2018 kom det faktiskt in 350+ anmälningar. Samtidigt menar de på Postnord att de verkligen vill återfå svenskarnas förtroende, alla svenskars förtroende. Men det går nog inte bara att få, det är något som verksamheten måste vinna tillbaka med hårt arbete, nya rutiner, digitala lösningar och mer personal.
Den 1 mars förra året införde bolaget en ny regel, som innebar att man började ta ut en administrationsavgift på 75 kronor per paket som fraktades från Kina och andra länder utanför EU. Något som gav en hel del klagomål. Egentligen är det inget oskäligt i det, men eftersom många är ovana vid tullavgiften blev det stort rabalder.