Något som blir allt viktigare inom företag där majoriteten av arbetet utförs bakom en datorskärm är att arbetsmiljön är god och inte bidrar till en ohälsosam miljö för medarbetarna – något som äntligen lyfts inom it-branschen där nu facket tillsamman med arbetsgivarna gemensamt tar krafttag för att förbättra arbetsmiljön.
Att arbeta med it innebär allt som oftast ett stillasittande arbete bakom en dataskärm, och som vi sedan tidigare vet är det inte alls bra för hälsan att arbeta monotont och stillasittande i långa perioder eftersom att detta ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Därför är det ytterst viktigt att man inom just it-branschen har tillgång till såväl välfungerande kontorsmaskiner som till höj- och sänkbara skrivbord för att förebygga problem som kan uppstå till följd av en dålig arbetsmiljö. Och detta är något som nu facken och arbetsgivarna fått upp ögonen för, som tillsammans nu tar i med krafttag för att skapa förändring inom branschen, skriver IDG. Något som man bland annat ska titta närmare på är hur man kan förbättra genom just ergonomi, för visst stämmer det precis som Arbetsmiljöverket skriver: människan mår bra av rörelse och arbete som sker med bas bakom en bildskärm kan lett leda till att perioderna av stillasittande blir alltför långa. Något som denna typ av arbetsplatser därför bör fokusera på är att det även finns uppgifter inom yrket som bryter stillasittandet eller gör att man kan växla mellan att sitta och stå under dagen gång.
Mer rörelse i vardagen
Det finns också många sätt som den anställde själv kan påverka sin arbetsdag till att bli mer rörlig. Till exempel en så enkel sak som att gå å hämta en kopp kaffe eller ta en toalettpaus gör mycket för att motverka stillasittandet och bör därför uppmuntras precis som kortare promenader på lunchrasten. Men det finns även sätt att bryta det ständiga sittandet som är av det lite mer moderna slaget. Exempelvis tipsar Sydsvenskan om att man kan hålla gående möten istället för de traditionella mötena som brukar uppehållas i konferensrummen – men då gäller det att man är max fyra personer som deltar i mötet för att det ska bli effektivt, och för att få med dig dina kollegor på detta upptåg kan du komma att behöva bjuda på kaffe de första gångerna.